Waarom starten met Waarom?! - Inspireer met de Golden Circle van Simon Sinek

Simon Sinek Start With Why
Hoe komt het dat Martin Luther King met zijn I have a dream rede zo’n diepe impact maakte? In de zomer van 1963 kwamen ruim 200.000 mensen bij elkaar om naar het verhaal van dr. King te luisteren. Zijn woorden raakte niet alleen de bezoekers ter plekke toen... Overal ter wereld en nu nog steeds, een halve eeuw later, inspireert hij nog steeds talloze mensen.

Richt je niet op wat je wil veranderen. Focus op wat je gelooft.

Simon Sinek is er helder over. Het succes van Martin Luther King is zo groot, omdat hij zich richtte op waarin hij geloofde. Niet op wat hij wilde veranderen. King was uiteraard niet de enige in zijn strijd voor gelijke rechten in Amerika. Ook konden anderen heus wel een goeie speech afleveren. Toch lukte het juist hem massa's mensen te inspireren door zijn speech te richten op zijn idealen, op zijn droom.

image

Zijn droom is ook hun droom, dat verbindt.

Door zich te richten op waarin hij geloofde kon dr. King optimaal verbinding met mensen maken. Zijn droom was immers ook hun droom. Mensen die geloofden in waarin hij geloofde, namen zijn verhaal over. Zijn verhaal werd hun verhaal. En op die manier inspireerden zij op hun beurt weer anderen die zo ook aanhaakten op King's droom.

'Mensen die geloven in waarin jij gelooft, nemen je verhaal over.'

Simon Sinek: Inspirerende leider starten met Waarom

Starten met waarom is een manier van denken, doen en communiceren. Dit is wat inspirerende leiders en organisaties met elkaar gemeen hebben, aldus Simon Sinek. Sinek schreef de bestsellers 'Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action (2009)’ en 'Find your Why. A Practical Guide for Discovering Purpose for You and Your Team (2017)'. Mensen die weten te inspireren, starten hun acties met hun dromen, idealen en doelen. Hun betoog start met het Waarom ze doen wat ze doen. 

Start van binnen, ga daarna naar buiten
Inspirators communiceren van binnen naar buiten. Ze starten met waarom ze iets doen en richten zich pas daarna op hoe ze het doen, en wat ze dan precies doen. Sinek noemt deze manier van communiceren de Golden Circle. Je communiceert dus van binnen naar buiten in de cirkel.

Dit verklaart direct waarom er zo weinig mensen zijn die echt weten te inspireren. We zijn gewend van buiten naar binnen te communiceren. De meeste mensen en organisaties richten hun communicatie voornamelijk op Wat ze doen. Het Hoe komt vrij beperkt aan bod. En het Waarom ze doen wat ze doen, komt vaak al helemaal niet aan de orde.

Luister niet naar je neocortex.
Vanuit biologisch perspectief is het logisch dat we geneigd zijn ons voornamelijk op het Wat te richten. Dit niveau correspondeert met het gedeelte in onze hersenen dat verantwoordelijk is voor onze taal; de Neocortex. Dit jongste gedeelte van onze hersenen, ons ‘homo sapiens brein’ is ook verantwoordelijk voor onze rationele en analytische capaciteiten. De neocortex is dan ook dol op data, feiten, analyses en andere informatie op het Wat niveau.

Maar gedrag wordt niet aangestuurd vanuit je neocortex. Dit gedeelte van de hersenen stelt ons wel in staat om complexe feiten en data te analyseren en te begrijpen, maar het stuurt uiteindelijk niet ons gedrag aan. Hoeveel mensen zou Martin Luther King hebben geïnspireerd met een gedetailleerde 'I have a plan' speech?

Start met Waarom, spreek de juiste hersendelen aan
Wil je mensen inspireren start dan met Waarom. Zo spreek je het deel van de hersenen aan dat gedrag stuurt. Met de Waarom-vraag richt je je communicatie op het limbisch systeem. Dit is het gedeelte in de hersenen dat verantwoordelijk is voor ons gevoel en voor emoties als vertrouwen en loyaliteit. Het limbisch systeem stuurt bovendien ons gedrag en onze besluitvormingsprocessen aan.

Het is dus het Waarom, en niet het Hoe of het Wat dat mensen in beweging brengt. Door je te richten op het Waarom spreek je mensen op emotioneel niveau aan. En het zijn de emoties die mensen in beweging brengen. ‘People don’t buy what you do, they buy why you do it.’ zegt Simon Sinek. Het Hoe en Wat stellen mensen vervolgens in staat met feiten en aanvullende informatie hun keuzen te rationaliseren en onderbouwen. 

Doe het zelf: begin met Waarom en inspireer anderen 
Wil jij jezelf ontwikkelen in inspireren, overtuigen of samenwerken? Een belangrijke stap is om te ontdekken en te kunnen uitleggen Waarom jij doet wat je doet. Je kunt hier mee beginnen door een week lang een Flow-dagboek bij te houden. Volg onderstaande stappen:

Stap 1: Houd dagelijks bij wat je ervaart tijdens de verschillende activiteiten op je werk. Van welke dingen krijg je nu echt energie? Bij welke situaties ervaar je negatieve emoties? Beschrijf zo specifiek mogelijk wat er gebeurde toen je die emotie ervoer. Wat ging er in je om? Wat voelde je? Welke gewaarwordingen had je in je lichaam?

Stap 2: Onderzoek welke patronen je na een week kunt ontdekken. Waar kom je iedere ochtend je bed voor uit? Waar geloof je in? Waarom zou het iemand überhaupt kunnen schelen wat jij doet? Kortom: Wanneer zat jij nu in je ‘flow’ en voelde je je echt lekker? Welke gemeenschappelijke elementen liggen aan die momenten ten grondslag, en welke waarden kun je daar voor jezelf uit halen?

Stap 3: Denk, handel en communiceer vanuit jouw Waarom. Jouw Waarom wordt bepaald door de gemeenschappelijke waarden die voor jou belangrijk zijn. Nu je zicht hebt op jouw Waarom, kun je dit als basis gebruiken voor je denken, doen en communiceren. Je zult het verschil in je relaties met mensen merken!

Meer Lezen

De kracht van coaching, in de klas en thuis
De kracht van coaching - in de klas en thuis
Lees meer
Je bent wat je kiest
Je bent wat je kiest - keuzes maken in lijn met je essentie
Lees meer
Van voornemen naar waarmaken
Van voornemen naar waarmaken - in vier stappen
Lees meer
Coolblue - Het stimuleren van ontwikkeling & groei
Coolblue - Het stimuleren van ontwikkeling en groei
Lees meer
Over Waarden en A-spelers
Over waarden & A-spelers - Wie wil je zijn?
Lees meer